Vis is gezond

Vis is goed voor u gezondheid.  Steeds meer artsen en Diëtisten wijzen je op de goede werking van vis en adviseren om vaker vis te eten ten koste van vlees. 

VisIsGezondHet voedingscentrum, een onafhankelijk adviesorgaan over voeding, adviseert minimaal twee keer per week vis op het menu te zetten.  Je hoort het wel vaker, maar waarom is vis nou eigenlijk zo gezond?

Eiwit

Vis bevat hoogwaardig eiwit. Eiwit zit weer vol met aminozuren die het lichaam zelf niet kan aanmaken.  Eiwit is een belangrijke bouwstof voor de opbouw en het herstel van spieren, organen, zenuwstelsel en het bloed. Het eiwit uit vis is in vergelijking met het eiwit uit vogels en zoogdieren beter verteerbaar.

Vetzuren

vetten zijn van belang als energiebron voor het lichaam. Vetten leveren ook vetzuren die nodig zijn voor de celwanden en het imuumsysteem. Het vetwefsel in het lichaam beschermt ons tegen kou. Er zijn twee soorten vetzuren, de onverzadigde vetzuren en de verzadigde vetzuren. Verzadigde vetzuren laten het cholesterolgehalte in het bloed stijgen, waardoor bloedvaten kunnen dichtslibben. onverzadigde vetzuren kunnen opgedeeld worden in enkelvoudige of meervoudig onverzadigde vetzuren. Onverzadigde vetzuren kunnen het cholestrolgehalte in het bloed verlagen.

 

Vis bevat dus veel meervoudigde onverzzadigde vetzuren. Het onverzadigd vet in vis behoort tot de N3, ookwel Omega-3 vetzuren. Deze Omega-3 vetzuren vormen de motor uit ons lichaam. De Omega-3-vetzuren  hebben een positivie invloed op een groot aantal lichamelijke functies. Om dit aan te tonen zijn er in het verleden verschillende studies gedaan naar de werking van omega-3-vetzuren, dit soort onderzoeken vinden nu nog steeds plaats. Uit de onderzoeken blijkt dat er een verband bestaat tussen de inname van omega-3-vetzuren en een gezondheidsbeschermend effect, aangezien de volgende werkingen zijn aangetoond.















  • verbetering van de stromingseigenschappen an het bloed.
  • Verlaging van het gehalte aan bloedvetten en daardoor een vermindering van het risico op aderverkalking.
  • vorming van vaatverwijdende weefselhormonen.
  • vergroting van de vloeibaarheid van celmembranen.
  • verlaging van de bloeddruk
  • vermindering van het risico op plotselinge hartdood.
  • verbetering van de werking van witte bloedcellen bij ontstekingsreacties.
  • (Er zijn aanwijzingen dat het helpt om dementie te voorkomen.)

Deze belangrijke omega-3-vetzuren zitten in alle vette vissoorten zoals; paling, zalm, makreel, haring. Per dag is 0,2 gram omega-3-vetzuren al voldoende om al deze gunstige effecten te behalen. Dat wil zeggen 70 tot 280 gram vis.

Vitamines:

Vitamines zijn onmisbare voedingsstoffen voor onze gezondheid. Met uitzondering van vitamine D kan het lichaam zelf geen vitamines aanmaken. Dus is het belangrijk dat u deze zelf inneemt. Vis bevat verschillende vitamines:

  • Vitamine A: belangrijk voor goede ogen en een gezonde huid, de groei en weerstand
  • Vitamine D: zorgt voor stevige botten en tanden. Zwangere vrouwen en kinderen wordt aangeraden om extra vitamine D te nuttigen.
  • Vitamine B12: Voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel
  • Vitamine B6: belangrijk voor de stofwisseling, vooral voor de opbouw en afbraak van aminozuren.

==

Vis bevat niet alleen eiwit, omega-3 en vitamines, maar het bevat ook mineralen. Mineralen zijn net als vitamine belangrijke bouwstoffen voor het lichaam. In vis komt Chroom voor. Dt is een belangrijke stof die het cholestrolgehalte in het bloed reguleert en helpt bij de werking van insuline. Vis bevat ook Fluor (fluoride); dit kent u misschien van u tandpasta of tandarts. Fluoride voorkomt tandbederf en draagt bij tot sterke botten. Een bekende mineraalsoort is Jodium. Vis bevat ook jodium, dit is belangrijk voor de schildklier. Jodium is een bousteen voor het schildklierhormoon en dit is onmisbaar voor goede groei, ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Vis bevat ook Selenium dit bevorderd dan weer de werking van de schildklier. Nog een bekende mineraalsoort is Zink, dit bevorderd de weerstand tegen ziekten, houdt zintuigen smaak, reuk en gezichtsvermogen in stand en bevordert de groei. 

Het eten van vis is dus belangrijk. Wat ook belangrijk is, is dat u goede vis eet. Wij van Snoek's vishandel vinden het belangrijk dat er genoeg vis over blijft voor de volgende generaties. Bij ons kunt u terecht voor verantwoord gevangen is of duurzaam gekweekte vis, ook verkope wij bijvangst. Onze vis voldoet aan dit  keurmerk.

Wanneer is de vis nou op zijn best? Veel mensen vragen dit zich af. Met dit soort vragen kunt u altijd bij ons terecht in de winkel. U kunt ook een kijkje nemen op de VISwijzer, daar kunt u achterhalen welke vis u nu het beste kunt eten en of een vis duurzaam gevangen is. Bij het etiket lees je op welke keurmerken je kunt letten.