Ideaal als bron van vitamine

De vetzuren in vis (omega-3-vetzuren) beschermen tegen hart- en vaatziekten. Het advies is daarom mminimaal 2 keer per week vis te eten. Met name vette vis bevat veel gunstige vetzuren. 

vitamines1

Vis eten is vooral belangrijk vanwege de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om per dag 200 milligram EPA en DHA binnen te krijgen. In 100 gram vette vis zit meer EPA en DHA dan 7 keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.  Uit onderzoek blijkt dat visvetzuren de kans op hart- en vaatziekten verkleinen en een gunstig effect hebben op de bloeddruk. Daarnaast is de meeste vis (en schaal- en schelpdieren) rijk aan de belangrijke vitamine B12 en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Het is ook een bron van vitamine B6. Vis bevat van nature eiwit en vet, twee stoffen die onmisbaar zijn voor je lichaam.

Wat is vette vis?

Denk bij vette vis aan zalm, paling, haring, makreel of sardines. We noemen vis ‘vet’ als er meer dan 5% vet inzit.

 

In vis zitten veel soorten vitaminen, met name vitamine A, vitamine D en vitamine B12. De eerste twee soorten, de vitamine A en D, vind je met name in de vette vissoorten. Vitamine A is onder andere heel erg belangrijk voor je ogen. Zonder vitamine A krijg je onherroepelijk te maken met hele vervelende oog-kwalen. Vitamine D is een belangrijke stof voor onder andere het functioneren van je hersenen. Daarbij van groot belang voor je botten en tanden. Vitamine D stelt namelijk het calcium in staat om zich te binden aan je botten en tanden. Zonder vitamine D heeft alle calcium in je lichaam helemaal geen zin, en zal het lichaam net zo snel weer verlaten. Voor het zenuwstelsel is vitamine B12 erg belangrijk.

Kun je als zwangere vrouw vis eten?

Het eten van vis is heeft veel gezondheidsvoordelen voor jouw en je kindje. Het eten van vis zorgt voor een betere ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van u kindje. En voor jou omdat vis beschermt tegen hart en vaatziekten. In onze winkel kunt u terecht voor al u vragen over zwangerschap en het eten van vis. Wilt u meer weten? Lees hier dan meer informatie.