Ideaal als bron van vitamine

De vetzuren in vis (omega-3-vetzuren) beschermen tegen hart- en vaatziekten. Het advies is daarom om 1 keer per week vis te eten. Met name vette vis bevat veel gunstige vetzuren. 

vitamines1

Vis eten is vooral belangrijk vanwege de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om per dag 200 milligram EPA en DHA binnen te krijgen. In 100 gram vette vis zit meer EPA en DHA dan 7 keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Meer dan 1 keer per week vette vis eten is niet nodig. Uit onderzoek met supplementen blijkt dat visvetzuren de kans op hart- en vaatziekten verkleinen en een gunstig effect hebben op de bloeddruk. Daarnaast is de meeste vis (en schaal- en schelpdieren) rijk aan de belangrijke vitamine B12 en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Het is ook een bron van vitamine B6. Vis bevat van nature eiwit en vet, twee stoffen die onmisbaar zijn voor je lichaam.

Sommige soorten vis bevatten door de bewerking erg veel zout, zoals gerookte zalm en zoute haring. Kies deze gezouten vis niet elke week.

Wat is vette vis?
Denk bij vette vis aan Atlantische zalm, haring, makreel of sardines. Het maakt niet uit of je verse vis gebruikt of vis uit diepvries of blik, behalve bij zalm. Verse zalm is meestal Atlantische zalm, wat een vette soort is. Uit blik of diepvries gaat het vaak om minder vette zalm uit de Stille Oceaan. We noemen vis ‘vet’ als er meer dan 5% vet inzit.

Veilig vis eten
Vis wordt steekproefsgewijs gecontroleerd op de aanwezigheid van schadelijke stoffen. Dat gebeurt door de NVWA, voordat het in de winkel ligt. Daardoor is het eten van vis in Nederland veilig.

In vis zitten veel soorten vitaminen, met name vitamine A, vitamine D en vitamine B12. De eerste twee soorten, de vitamine A en D, vind je met name in de vette vissoorten. Vitamine A is onder andere heel erg belangrijk voor je ogen. Zonder vitamine A krijg je onherroepelijk te maken met hele vervelende oog-kwalen. Vitamine D is een belangrijke stof voor onder andere het functioneren van je hersenen. Daarbij van groot belang voor je botten en tanden. Vitamine D stelt namelijk het calcium in staat om zich te binden aan je botten en tanden. Zonder vitamine D heeft alle calcium in je lichaam helemaal geen zin, en zal het lichaam net zo snel weer verlaten. Voor het zenuwstelsel is vitamine B12 erg belangrijk.

Waarschuwing voor zwangere vrouwen
Voor zwangere vrouwen en mensen met een zwakke gezondheid is het verstandig om bepaalde vissoorten te laten staan. Ondanks alle voordelen voor de gezondheid, zitten er in sommige soorten ook kwik, een vervelend metaal dat nooit meer uit je lichaam zal verdwijnen. Deze kwik komt in de vissen door de milieuvervuiling, onze eigen schuld dus. De vissoorten die hier het meeste last van hebben zijn de blauwvin-tonijn en de Chileense Zeebaars. Ook de gewone zeebaars kan je beter laten staan. Lees hier meer over.